Dinkelbaguetter

Idag har jag bakat dinkelbaguetter! Mm det blev gott! :)



Recept från Icas Buffétiding

Jästen behöver inte lösas i vattnet, utan alla ingredienser blandas direkt. Lek med att lägga olika frön och nötter i degen.
6 dl kallt vatten
25 g jäst
9 dl vetemjöl (enligt receptet - jag använde dock vetemjöl special och tog ca 6-7 dl)
6 dl dinkelmjöl med fullkorn
2 ½ tsk salt
1 ½ dl pumpakärnor och solrosfrön (jag tog krossade linfrön istället för solrosfrön)
Gör så här:
1. Blanda vatten, smulad jäst, båda mjölsorterna och salt i en bunke (och pumpakärnor och frön om man vill ha det i). Arbeta degen ca 5 minuter i maskin eller ca 10 minuter för hand.
2. Låt degen jäsa under handduk i 2 timmar.
3. Sätt ugnen på 250 C.
4. Häll ut degen på ett mjölat underlag. Skär i 3 bitar. Rulla ut till längder, så långa att de får plats på en plåt. Tvinna dem lite och lägg på en bakpappersklädd plåt.
5. Låt dem jäsa under handduk 25 minuter.
6. Grädda bröden 20-25 minuter i mitten av ugnen. Baguetterna ska få ordentligt med färg. Låt svalna på galler.

Mums säger jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0